Dags att nominera fakultetens hedersdoktorer 2024

Doktorspromotion. Foto.
Foto: Kennet Ruona.

Förslag till medicine hedersdoktorer ska vara fakultetskansliet tillhanda senast måndagen den 13 november 2023.

Fakulteten vill härmed uppmuntra till inämning av förslag till hedersdoktorer för 2024.

För en jämnare könsfördelning ser fakulteten gärna att både kvinnor och män föreslås. Förslagsställarna kommer att erbjudas presentera sina förslag vid fakultetsstyrelsens sammanträde onsdagen den 6 december, då hedersdoktorer för 2024 utses.

Observera att förslag till hedersdoktor är konfidentiellt intill dess att fakultetsstyrelsen fattat beslut och vederbörande är underrättad.

Vad är en hedersdoktor?

Hedersdoktor är en hederstitel som delas ut av en fakultet vid ett universitet till en person som på olika sätt synnerligen bidragit till den vetenskapliga verksamheten.

Det kan vara en internationell kontakt som redan betytt mycket för verksamheten, som man vill knyta ännu närmare. Det kan vara en forskare inom ett annat område som fakulteten genom ett tvärvetenskapligt erkännande vill belöna. Det kan även vara en person som själv inte är vetenskapligt verksam, men som på olika sätt avgörande bidragit till fakultetens forskning och utbildning.

Det är fakultetens styrelse som slutligen utser årets hedersdoktorer, vanligen två till tre personer. Titel hedersdoktor utdelas vid universitets promotionshögtid.

Hit skickar du ditt förslag till medicine hedersdoktor

Förslag med namn, CV och motivering skickas som PDF-fil via mejl till: ann [dot] ivarsson [at] med [dot] lu [dot] se (ann[dot]ivarsson[at]med[dot]lu[dot]se).

Förslag till medicine hedersdoktorer som promoveras fredagen den 31 maj 2024, ska vara fakultetskansliet tillhanda senast måndagen den 13 november, 2023.