Ny fakultetskurs: Bättre ledare ska ge starkare forskningsmiljöer

Siluetter på ett backe i motljus. Foto.

För att ytterligare professionalisera ledarrollen har fakultetsledningen i samverkan med universitetets centrala HR-sektion arbetat fram ett årslångt ledarskapsprogram som ska erbjudas lektorer eller nyblivna professorer. Lena Eliasson, vicedekan med särskilt ansvar för medarbetarskap, arbetsmiljö och infrastruktur berättar mer.

Lena Eliasson, vicedekan med ansvar för medarbetarskap, arbetsmiljö och innovation, porträtt. Foto.

Varför har ni utarbetat en ny ledarkurs?
– Forskning har visat att starka forskningsmiljöer kräver gott ledarskap. Fakulteten vill skapa rätt förutsättningar för att fortsätta producera forskning i världsklass. Syftet med det nya ledarskapsprogrammet är att stärka det goda ledarskapet hos framtidens internationella forskningsledare, att utöka tvärvetenskapliga samarbeten och samarbeten utanför akademin, samt att stärka medvetenheten om hållbarhetsperspektivet i alla aktiviteter.

När kunskaperna från kursen omsätts i praktik, hur hoppas ni att det löpande arbetet ska påverkas?
– Målen för programmet är att ge deltagarna verktyg för kommunikativt ledarskap, psykologisk trygghet, grupputveckling och konfliktlösning. Programmet ska också ge insikter om hur svensk forskning är organiserad, bygga upp kollegiala stödnätverk, och rusta deltagarna för tvärvetenskaplig samverkan och samarbete med industrin. Detta får förhoppningsvis effekter längre ut i verksamheten i form av god arbetsmiljö, kreativitet och produktivitet. Förväntade effekter är också utökade samarbeten med omvärlden och högre grad av nyttiggörande av forskning.

Varje institution kan nominera upp till tre personer som uppfyller kvalifikationskraven, är intresserade och har möjlighet att delta. Efter en urvalsprocess inom fakultetsledningen antas 8 personer till programmet. Hur görs urvalet?
– Urvalet görs så att gruppen blir balanserad med avseende på kön, institutionstillhörighet, internationell bakgrund, och forskningsområde.

Så går ansökan till

Prefekterna ska inkomma med rekommenderade deltagare (som ska vara vidtalade, vara intresserade och ha möjlighet att delta) till susanne [dot] sundell [at] med [dot] lu [dot] se (susanne[dot]sundell[at]med[dot]lu[dot]se). För varje nominerad deltagare insänds ett tvåsidigt CV (med fem utvalda publikationer) samt ett motiveringsbrev från forskaren på 300-500 ord.

Programmet planeras genomföras under 2024. Bland lektorer kommer den medarbetare som har en nära förestående befordran till professor att prioriteras för antagning. Erbjudandet gäller även de som har förenad anställning.

Deadline för ansökan: 20 oktober 2023.