Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Nu har vi en strategi för utbildning: Det var på tiden!

Porträtt kvinna. Foto.
Maria Björkqvist, vicedekan för utbildning vid Medfak. Foto: Agata Garpenlind

Lunds universitet har för första gången en ny strategi för utbildning. Vad betyder det för fakulteten och hur påverkar det vår undervisning? Maria Björkqvist, vicedekan för utbildning vid fakulteten, svarar.

För första gången i universitetets historia finns nu en gemensam strategi för utbildning. Den ska guida alla som jobbar med utbildning vid Lunds universitet och är en fördjupning av det prioriterade området Utbildning i förändring som finns i plattformen för strategiarbete.

Strategin innehåller de tre ledorden innovativt, digitalt och hållbart, precis som plattformen för strategiarbete. Tanken är att den ska användas av fakulteter, institutioner och gemensamma förvaltningen i arbetet med prioritering av utbildnings- och stödverksamhet.

Vad betyder den nya strategin för vår för fakultet och hur påverkar det vår undervisning? Maria Björkqvist, vicedekan för utbildning vid fakulteten, förklarar.

Varför har universitet utarbetat en strategi för utbildning?
– Det korta svaret är att det var på tiden! Universitet med sin bredd, i en utmanande tid, gör att det blir extra viktigt med samsyn om en riktning för vårt arbete. Det har varit ett stimulerande arbete i utbildningsnämnden att ta fram denna strategi.

Vad innebär denna nya, och första, strategi för fakulteten?
– Vi kan se denna strategi som en vägvisareoch som källa till inspiration, ett sätt att förhålla oss till universitet i stort.

– På vilket sätt påverkar strategin vår undervisning?
Vårt arbete och vår egen pedagogiska handlingsplan dockar väl i denna universitets-strategi. För att nämna ett par exempel så arbetar vi med digitalisering inom utbildning genom vårt arbete med QPS, attraktiva lärmiljöer är också ett ämne högaktuellt hos oss i och med vårt nya hus.

– Pedagogisk kompetensutveckling lyfts i strategin och det pågår arbete kring pedagogisk meritering på universitetsnivå, vilken är glädjande - detta arbete kommer vi kunna ha nytta av. Livslångt lärande finns med i strategin och hos oss syns nu detta bland annat i form av vår satsning på fristående kurser, som glädjande speglar många delar av vår fakultets verksamhet.

Studentcentrerat och aktivt lärande

I Medicinska fakultetens grundutbildningsnämnds pedagogiska handlingsplan lyfts studentcentrerat, aktivt lärande fram som centralt. Studentcentrerat lärande innebär att studenten ses som en aktiv medskapare i lärandeaktiviteter och betonar studentens eget ansvar för lärandeprocessen. 

Forskning visar att aktivt lärande har en positiv effekt på studieresultat och förståelse. På Medicinska fakulteten används till exempel team-baserat, problem-baserat och case-baserat lärande som alla är exempel på metoder för aktivt lärande. 

Grundutbildningsnämndens pedagogiska handlingsplan

Strategi för utbildning på grund- och avancerad nivå (pdf-fil 307 kB, ny flik)

Läs mer om strategin och se prorektor och vicerektor presentera den nya utbildningsstrategin på Medarbetarwebben