Varför har ni gjort en film om urinblåsecancerforskning?
– Forskarna inom urinblåsecancer ville sprida information om sin forskning och om varför den behövs för att få fram bättre behandlingar. Den här cancerdiagnosen är inte så uppmärksammad och därför var det intressant att lyfta fram just detta området.
Hur har ni tänkt när det gäller syfte och målgrupp?
– Målgruppen är andra forskare, cancerdrabbade och en intresserad allmänhet. Språkvalet blev engelska eftersom många forskare i miljön är engelsktalande och att man då även kan nå en bredare publik. Vi ville undvika komplexa ord och göra informationen enkel att förstå för allmänheten.
Hur har ni gått tillväga och vad har ni för råd till andra som också vill använda sig av film?
– LUCC gjorde en förfrågan hos sina olika nätverk inom olika cancerdiagnoser om man var intresserad att presentera sin aktuella forskning genom filmer. Det första nätverket som nappade på idén var ett nätverk som förutom forskning inom urinblåsecancer även forskar om prostata- och njurcancer. Därefter hade jag, Jana Hagman, och de involverade forskarna planeringsmöte för att diskutera hur vi kunde lyfta fram deras forskning i videon, säger Mustafa Kadhim vars mål är att kunna göra flera liknande videor för andra forskare i framtiden.