De gjorde en egen film – detta ska du tänka på

Film om urinblåsecancer. Producent: Mustafa Kadhim

Film är ett effektivt sätt att berätta om sin forskning på.
Lunds universitets Cancercentrum, LUCC, gjorde en film om urinblåsecancer. Här berättar Mustafa Kadhim, doktorand i medicinsk strålningsfysik vid institutionen för kliniska vetenskaper i Lund, hur de gick tillväga.

Mustafa Kadhim. Foto.
Mustafa Kadhim, doktorand och videoproducent.

Varför har ni gjort en film om urinblåsecancerforskning?
– Forskarna inom urinblåsecancer ville sprida information om sin forskning och om varför den behövs för att få fram bättre behandlingar. Den här cancerdiagnosen är inte så uppmärksammad och därför var det intressant att lyfta fram just detta området.

Hur har ni tänkt när det gäller syfte och målgrupp?
– Målgruppen är andra forskare, cancerdrabbade och en intresserad allmänhet. Språkvalet blev engelska eftersom många forskare i miljön är engelsktalande och att man då även kan nå en bredare publik. Vi ville undvika komplexa ord och göra informationen enkel att förstå för allmänheten.

Hur har ni gått tillväga och vad har ni för råd till andra som också vill använda sig av film?
– LUCC gjorde en förfrågan hos sina olika nätverk inom olika cancerdiagnoser om man var intresserad att presentera sin aktuella forskning genom filmer. Det första nätverket som nappade på idén var ett nätverk som förutom forskning inom urinblåsecancer även forskar om prostata- och njurcancer. Därefter hade jag, Jana Hagman, och de involverade forskarna planeringsmöte för att diskutera hur vi kunde lyfta fram deras forskning i videon, säger Mustafa Kadhim vars mål är att kunna göra flera liknande videor för andra forskare i framtiden.

Mustafas råd för att skapa en bra film

• Koordinering och planering i form av planeringsmöte med alla involverade för att se till att alla deltagare förstår vad som förväntas av dem.
  • Skriv ett manus.
  • Boka filmlokal i god tid och använd manus för att vägleda dina talare samt underlätta för dig själv under post-produktionen av filmen.
  • Dela filmen i olika kanaler så att många kan ta del av den.
  • Glöm inte att ha kul i processen!

Bild, film och musik

På Medarbetarwebben finns information om lagar och regler samt mallar och annat stöd du kan behöva för att göra film.

Bild, film och musik