Crafoords vetenskapsluncher: Martin Magnusson om varför nya behandlingar mot hjärtsvikt behövs

Genom att söka nya behandlingar kan vi förbättra överlevnadschanserna och minska symtomen för de som drabbas av hjärtsvikt. Martin Magnussons forskning syftar till att finna nya mekanismer och möjliga behandlingsmål för patienter med hjärtsvikt.

Att hitta nya behandlingar för hjärtsvikt är av yttersta vikt. Hjärtsvikt är en allvarlig sjukdom som drabbar miljontals människor över hela världen och medför en hög dödlighet och nedsatt livskvalitet.

Genom att söka nya behandlingar kan vi förbättra överlevnadschanserna och minska symtomen för de som drabbas av sjukdomen. Dessutom kan nya behandlingsmetoder leda till färre sjukhusinläggningar och minskade vårdkostnader.

Välkomna till en föreläsning inom ramen för Crafoords vetenskapsluncher med Martin Magnusson, adjungerad professor vid Institutionen för kliniska vetenskaper, Malmö. Hans forskning syftar till att finna nya mekanismer och möjliga behandlingsmål för patienter med hjärtsvikt.

Se det korta videoklippet ovan där Martin Magnusson beskriver sin forskning.

Om evenemanget

Tid: 25 oktober, 12:00-12:45

Plats: Lunds stadsbibliotek, S:t Petri Kyrkogata 6, Lund

Kontakt:

noomi [dot] egan [at] fsi [dot] lu [dot] se (noomi[dot]egan[at]fsi[dot]lu[dot]se)

Spara evenemanget till din kalender

Crafoords vetenskapsluncher är en serie föreläsningar som lyfter fram forskning som har fått anslag från Crafoordska stiftelsen och är ett samarbete mellan Lunds universitet, Crafoordska stiftelsen och Lunds stadsbibliotek.

Föreläsningen inleds med en presentation av Crafoordska stiftelsen och avslutas med en kort frågestund där publiken ges möjlighet att ställa frågor.

Ingen registrering krävs.