Hbtqi: Samtal om den inkluderande arbetsplatsen

Regnbågsflaggan. Foto.

För att skapa en mer inkluderande och trygg arbetsmiljö för alla bjuder Institutionen för laboratoriemedicin in alla fakultetens medarbetare till en digital föreläsning om normer och hbtqi-frågor den 21 november.
Länk till föreläsningen erhålls vid anmälan. Anmäl dig redan i dag!

Den som inte följer normen, beroende på exempelvis kön, sexualitet eller könsuttryck, kan känna sig särbehandlad och exkluderad. Föreläsningen syftar till att få deltagarna att reflektera utifrån sig själva och verksamheten över hur våra normer kan få exkluderande effekter för hbtqi-personer.
– En gemensam kunskapsgrund är en förutsättning för att kunna skapa en verksamhet som inkluderar alla, säger föreläsaren Sara Sjölander från RFSL.

Vad handlar föreläsningen om?
– Vi vill inspirera till hur man kan arbeta preventivt och vidta åtgärder för att verka för mer inkludering och jämlikhet på arbetsplatsen. Ett första steg är att gå igenom normer och normkritiska arbetssätt och hur man går tillväga i ett normkritiskt förändringsarbete.

Varför är det viktigt? Vilka konsekvenser kan det annars få?
– En arbetsmiljö som är normativ och inte arbetar för inkludering är en grogrund för diskriminering och kränkande särbehandling. Även om det inte alltid är såpass allvarligt kan en normativ arbetsplats skapa ett utanförskap eller en känsla av att bli behandlad annorlunda. Vi behöver fundera på vilka ”vi” är och att man funderar över sig själv och sin egen relation till sociala och strukturella normer.

Vad vill du att föreläsningen ska resultera i?
– Att man reflekterar över vilka normer vi har här. Är vi heteronormativa i våra arbetsgrupper? Hur kan vi göra för att hbtqi-personer ska känna sig trygga? Vilka exkluderande konsekvenser får våra normer och hur påverkar det våra medarbetare? Vi vill få tillstånd ett samtal som bäddar för förändring. I den bästa av världar känner sig personer oavsett kön, sexualitet och könsuttryck bekväma och trygga inom organisationen.

Fakta om hbtqi

Hbtqi, ett paraplybegrepp för homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter och intersexpersoner.
Homosexuell och bisexuell handlar om sexuell läggning, alltså vem man blir kär i eller attraherad av.
Trans handlar om könsidentitet och hur man uttrycker sitt kön. Många transpersoner identifierar sig inte med det kön man tilldelades vid födseln. Trans har inget med sexualitet att göra utan handlar om vilket kön man själv har eller hur man uttrycker det.
Queer i förkortningen “hbtqi” handlar om queer som identitet, att vara queer. Det innebär att på något sätt bryta mot normer kring kön, sexualitet och/eller relationer, exempelvis genom att vara transperson, ha en icke-monogam relation eller att skaffa barn med en vän istället för en kärlekspartner.
Intersexperson kan en person kalla sig som har en intersexvariation. Intersexvariationer är ett medfött tillstånd i vilket könskromosomerna, könskörtlarna (testiklar eller äggstockar) eller könsorganens utveckling är atypisk. Det går att vara intersex och man, kvinna eller något annat.

Källa: www.rfsl.se

Sara Sjölander. Foto.

Sara Sjölander, utbildare på RFSL föreläser om normer och begrepp kopplade till hbtqi. Foto: Kristina Wicksell Bukhari

Anmäl dig

Föreläsningen "Hbtqi: Den inkluderande arbetsplatsen" ges digitalt på Zoom den 21 november klockan 15.00-15.45.

Observera att föreläsningen ges på svenska.

Mer om föreläsningen och hur du anmäler dig