IKVL:s chefsdag: Chefsrollen och återhämtning i fokus

Ordmoln med egenskaper som en bra chef har. Illustration.
Ordmoln som visar vilka egenskaper en bra chef har, enligt IKVL:s avdelningschefer. Illustration: Mentimeter.com

Hur gör man för att vara en bra chef? Under en inspirationsdag för chefer på Institutionen för kliniska vetenskaper diskuterades rollens utmaningar – och hur man får till det där med återhämtning.

En bra chef är lyhörd, tydlig och lyssnande. Att ha en bra chef skapar trygghet, ger medarbetarna frihet och goda förutsättningar att utföra sitt arbete. Men hur gör man?

Ett 50-tal avdelningschefer och några forskargruppsledare samlades under en heldag i Belfragesalen för att inspireras och utbyta erfarenheter.

Under ledning av prefekt Mikael Bodelsson fick deltagarna bland annat definiera vilka egenskaper en bra chef har och vad det innebär att ha en. Och tillsammans med kansliets HR partners Sara Skogar, Anne Vähäniemi och Jessica Hörngren diskuterades dialogen med medarbetare i allmänhet och vikten av utvecklingssamtalet i synnerhet. Inte minst för att få syn på medarbetare som befinner sig i riskzonen för utmattning eller som har varit med om någon form av kränkande särbehandling.

Ökad livsglädje
Nyckeln till återhämtning stavas variation, enligt Linda Kuhn, psykolog på företagshälsovården, som föreläste om återhämtning och dess goda effekter som gör att vi känner ökad livsglädje, tänker klarare och blir bättre på att ta oss an komplexa arbetsuppgifter. Variation i arbetsuppgifter, i miljö och i tempo, under arbetsdagen och på fritiden.
För att omvandla teori till praktik fick deltagarna ta en återhämtande promenad och efter promenaden kunde de dela med sig av sina bästa tips; träna, vara ute i naturen och träffa människor vi tycker om.

Chefsnätverk efterlyses
Avslutningsvis resonerades det kring vad cheferna behöver för stöd för att kunna utföra sina åtaganden. Vad kan institutionen göra, vad kan avdelningen göra och vad kan jag själv göra?
Stödet från HR fick högsta poäng, liksom Chefskollen.
På önskelistan står ökat stöd för administrativa uppgifter som följer med chefsrollen men som ligger utanför det stöd som kansliet idag ansvarar för samt en ersättning för att vara chef. Dessutom efterlystes någon form av chefsnätverk och återkommande chefsdagar.
– Jag hoppas att alla som var där tog med sig något hem av chefsskapets lite mjukare aspekter. Jag tror egentligen det, för alla deltog med liv och lust i diskussionerna. Särskilt tack till våra proffsiga HR-partners, hjärnorna bakom vår första chefsdag. Tror inte det var den sista, säger prefekt Mikael Bodelsson!

Tips för återhämtning

Deltagarnas egna tips på återhämtning:

• Motionera
  • Ta en kort promenad