Tvärvetenskaplig ambition blev prisad innovation

People on stage. Photo.
Isabel Gonçalves, Tobias Erlöv och Magnus Cinthio tar emot det stora innovationspriset.

Tvärvetenskapligt team inom medicin och teknik tog hjälp av LU innovation för att konkretisera och kommersialisera sin idé om bättre strokediagnostik.
– Prata om din idé redan när du är i ett tidigt skede av processen, för om du sedan publicerar resultaten kan det vara för sent att få hjälp, tipsar en av pristagarna, fakultetens Isabel Gonçalves.

När Lunds universitet och Sparbanken Skåne i år delade ut priser för Framtidens innovationer var det Isabel Gonçalves (medicinska fakulteten), Magnus Cinthio (LTH) och Tobias Erlöv (LTH) som med sin idé tog hem det stora innovationspriset.

Kommersialisera sin idé

Tidigt i forskningsprojektet tog teamet hjälp av kompetenser vid LU Innovation för att tydligare kunna konkretisera och kommersialisera sin idé.

I projektet har det tvärvetenskapliga teamet tagit fram en ny typ av diagnostik som kan identifiera patienter med hög risk för stroke och hjärtinfarkt, globalt sett de vanligaste orsakerna för sjukdom och dödsfall.

Tillsammans har forskarna utvecklat en mjukvara som bygger på ultraljudsteknik. Med hjälp av tekniken går det att göra detaljerade undersökningar och analyser av vävnadsinnehåll och förträngningar i halskärlen. Förhoppningen är att innovationen ska förbättra kliniska bedömningar av patienter med hög risk att utveckla stroke.

Vinstinriktad vägledning från LU innovation

– LU innovation uppmuntrade oss, ställde relevanta frågor och vägledde oss i projektet och gav input med ett kommersiellt perspektiv. När vi var osäkra på om det var lämpligt i processen att söka anslag, eftersom innovation har annan karaktär än klassisk akademisk forskning, peppade de oss att söka. De har dessutom ett enormt nätverk och gör verkligen sitt yttersta för att hjälpa oss forskare och kliniker att våga föra fram idéer närmare till att bli en produkt som kan hjälpa patienter och samhället, säger Isabel Gonçalves, professor i kardiologi och överläkare på Sus i Malmö.

Introducera produkt på marknaden

– Resan med LU innovation har varit väldigt värdefull för vår forskning, eftersom de gav ett helt annat perspektiv på vad som är viktigt att lyfta fram. Det gäller både när det kommer till att fokusera mer på vissa delar av forskningen, som blir mer relevanta för att senare kunna introducera en metod eller en produkt på marknaden, och även för hur du kan förbättra dina ansökningar och din kommunikation med parter som befinner sig utanför forskarsamhället. Nu kan vi mycket bättre sätta ord på hur vår forskning bidrar i samhället, vilket är mycket värdefullt för oss som forskare, säger Tobias Erlöv, forskare inom biomedicinsk teknik vid LTH.

Vad innebär det för er att få det stora innovationspriset?

– Att få priset är ett erkännande av den tvärvetenskapliga teaminsats i forskningsprojektet, som förenar insatser från ingenjörer, läkare och experimentella forskare. Det är även ett erkännande för vår uthållighet, att vi som forskare inte ger upp när saker och ting inte alltid fungerar som vi vill till en början vill eller hoppas på. Jag tänker att det även lyfter fram hur viktigt det är att upptäcka patienter i riskzonen för de största dödsorsakerna och handikapp över hela världen. Personligen ger priset mig mer mod att fortsätta min strävan efter att försöka hjälpa mina patienter och samhället så mycket jag kan, i min roll som forskare såväl som läkare, säger Isabel Gonçalves.

Tips till forskarkollegor som vill ta hjälp av LU innovation?

– Kontakta LU Innovation och prata om din idé redan när du är i ett tidigt skede av processen, för om du sedan publicerar resultaten kan det vara för sent att få hjälp, avslutar Isabel Gonçalves.

LUinnovation uppmuntrade oss, ställde relevanta frågor och vägledde oss i projektet och bidrog med oerhört värdefull input utifrån ett kommersiellt perspektiv.