Karriärdagen 2023: Ta din idé vidare

Karriärdagens planeringsgrupp
Karriärdagens planeringsgrupp: Petter Hartman, Lottie Norrsén, Divya Bali, Pernilla Carlsson och Susanne Sundell.

För andra året i rad har Karriärcentrum, i samarbete med Medicon Village, organiserat Karriärdagen för 170 studenter, doktorander, och forskare tidigt i karriären inom Life science. Årets Karriärdag ägde rum den femte december på Medicon Village.

Förra årets Karriärdag var framgångsrik och uppskattades av såväl deltagare, talare och utställande företag. I år organiserades föreläsningar i plenum, två parallella workshoppar, och tid för företagsutställning och mingel. Karriärcentrum tog tillfället i akt och pratade med några av deltagarna och talarna i minglet för att få höra om deras upplevelser av Karriärdagen. Och så lite råd från dem som gjort resan.

Erfarenheter av Karriärdagen

Anna Orduña, doktorand vid Enheten för klinisk minnesforskning, är en av de doktorander från Medicinska doktorandrådet (MDR) som hjälpte till med praktiska saker under Karriärdagen och ställde ut under eftermiddagen.

Vad har du fått ut av deltagandet i Karriärdagen hittills?
– Jag tyckte att det var intressant med många nya kontakter, och även med symposiet.

Vad var mest värdefullt, tycker du?
– För mig var det inte alla presentationer, utan interaktionerna med folk som presenterar sina företag på utställningsområdet. Det är mer erfarenhetsbaserad information.

Elaine Cowan, biträdande forskare i forskargruppen Diabetes - Öcellsexocytos, vad upplever du var det viktigaste du fått ut av att delta i Karriärdagen?
– Jag fick en bättre bild av arbetsmarknaden, vilket är bra, och av föreläsningarna fick jag en bättre uppfattning om hur framtiden i lLfe science-sektorn kommer att se ut. Jag fick också reda på mer om företag som finns där ute.

Hej João Paulo Monteiro Carvalho Mori da Cunha, tidigare postdoc vid Medicinska fakulteten, vad tycker du skulle vara värdefullt att ha med i programmet i framtida Karriärdagar?
– Jag deltog i workshopen med LU Innovation, och tycker att den var bra. Jag har själv ett patent från Belgien, där jag gjorde min forskarutbildning. Jag visste att man kan äga sitt patent själv i Sverige. Det är bra att veta att du kan det, och att du kan ha beslutsmakten själv, det kan inspirera folk att göra mer saker. Jag kände inte till detta, det är viktig information som inte är så välkänd.

Karriärdagen

Karriärdagen har organiserats av Petter Hartman, VD, och Lottie Norrsén, projektledare vid Medicon Village, Pernilla Carlsson och Susanne Sundell vid Karriärcentrum, med hjälp av Divya Bali med flera från Medicinska Doktorandrådet.

Karriärcentrum erbjuder karriärstöd till doktorander och forskare tidigt i karriären vid Medicinska fakulteten. Besök vår hemsida för mer information om våra tjänster.

Medicon Village är en science park som samlar life science-sektorn i regionen. Besök deras hemsida för mer information om deras verksamheter och evenemang!

Råd från dem som gjort resan

Klinsmann Carolo, projektledare vid IQVIA, tidigare postdoc vid Medicinska fakulteten, berättade om sin karriärresa i morgonens plenum.
– Jag tror att det finns en tid för allt, så var bara förberedd. Du måste hålla ögonen öppna efter möjligheter hela tiden, för ingenting kommer att komma till dig utan att du gör något. Du måste vara beredd! Var alert och fokusera. Försök förstå vad du verkligen vill göra, och vad som krävs för den typen av position eller roll.

– Var proaktiv! Vad har jag, vad saknas? Vad kräver detta företag eller denna position i termer av färdigheter och utbildningar? Gå extra kurser och fatta beslut om vilka vägar du vil gå.

Liza Tchapanova, VD och medgrundare av Trackpaw Scientific höll en inspirerande presentation om att utveckla en affärsidé och grunda ett startup-företag.
– Vänta inte för länge med någonting. Jag har talat med många, särskilt doktorander, som arbetar med någonting helt nytt, och som har tänkt att forskarutbildningen inte kommer att leda till något specifikt, men att de måste validera sin idé innan de kan kommersialisera den.

– Rådet jag har gett är att bara idén i sig är tillräckligt. Ta den vidare till olika stödfunktioner som finns tillgängliga - VINNOVA, LU Holding, LU Innovation, Venture Lab, SmiLe Incubator, Ideon – det finns många organ här i Lund, som kan hjälpa med medel i form av pengar och tid, för att hjälpa dig kommersialisera din idé. Så rådet är – fastna inte i det akademiska träsket om du inte ser en väg ut.