Om Catarina Rippe, årets PBL-tutor. "Bästa jag någonsin haft"

Tre personer med ett diplom i Forum medicum. Foto.
Från prisceremonin i Forum Medicum: Catarina Rippe årets PBL-tutor i mitten, Max Wictor (vänster) och David Sandström (höger) från Sveriges läkarförbund student i Lund.

Varje år utses bästa PBL-tutorn. Läkarstudenterna nominerar och Sveriges läkarförbund student i Lund utser. 2023 års utmärkelse gick till universitetslektor Catarina Rippe på EMV. Grattis!

Hur känns det, Catarina Rippe, Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap?
– Fantastiskt roligt och jag är jätteglad för utnämningen.

Vad betyder utnämningen för dig personligen?
– Det betyder väldigt mycket för mig att studenterna uppskattar mina insatser som PBL-tutor. Efter många år som tutor är det ju fantastiskt att få ett kvitto på att det man gör är bra. Men jag tror alltid att man kan jobba på att bli bättre.

Varför tror du att just du blev årets PBL-tutor?
– Jag tycker det är otroligt kul att vara PBL-tutor och det tror jag studenterna märker och uppskattar. Jag är engagerad och uppmärksam och försöker att facilitera diskussionerna genom att ställa frågor och låta studenterna själva hitta lösningar på problemen.

Vad är problembaserat lärande (PBL)?

Det är en metod där lärandet baseras på verklighetsbaserade situationer som diskuteras och reflekteras över i grupp. Lärarens roll är att stödja och utmana studenterna att bygga kunskap och förstå sammanhang.