Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Slarv eller misskötsamhet – förebygg så slipper du jobbiga samtal

En hand som håller upp ett gult kort mot en blå himmel. Foto.
Till syvende och sist handlar det om allmänhetens förtroende för Lunds universitet som myndighet och våra anställda. Och att vi är en attraktiv arbetsplats för våra medarbetare och kan fullgöra våra uppdrag inom forskning och utbildning. Foto: Mostphotos.

Att vara konsekvent sen till möten, vara otrevlig mot kollegor eller studenter, inte följa lagar och rutiner (som till exempel att inte anmäla bisyssla om man är lärare), är exempel på misskötsamhet.
– Alla kan göra fel och ibland måste man få stöd och tid att göra rätt, säger Lena Lindell vid sektionen HR som, tillsammans med kollegan Anna Leo, leder en workshop där chefer får verktyg att hantera jobbiga situationer.

Har du tackat ja till en anställning på Lunds universitet har du ingått ett avtal. Avtal handlar alltid om att man byter något mot något annat. När man inte uppfyller avtalet kan den andra parten säga upp avtalet. 

– Vi glömmer ofta att vi faktiskt är anställda och att universitetet är en myndighet och det gör saker lite mer fyrkantiga än vad vi kanske tänker på i vardagen, säger Lena Lindell. 

Att bryta mot anställningsavtalet räknas som misskötsamhet. Misskötsamhet kan vara av olika slag; mindre allvarlig, allvarlig och särskilt allvarlig (se faktarutan här intill). Den kan också vara ofrivillig och bero på sjukdom och psykisk ohälsa eller bristande rutiner i verksamheten.

Chefens ansvar
Det är chefens uppgift att se till att alla medarbetare har koll på vilka rutiner och regler som gäller och att de följs. Chefen ansvarar för att alla har en bra arbetsmiljö, både fysisk, organisatorisk och social. Hen ansvarar för att ingen blir utsatt för kränkningar eller trakasserier. Om någon medarbetare bryter mot anställningsavtalet måste chefen prata med den personen så fort som möjligt. 

– Det är en utmaning för många chefer att ha samtal om misskötsamhet. Vi är inte så tränade i att ge konstruktiv feedback. I vår workshop går vi därför igenom hur man ska tänka kring tillrättavisande och medvetandegörande samtal, varför det är nödvändigt att dokumentera inträffade händelser och vilka åtgärder man kan vidta som chef. Vi tar också upp hur man kan förebygga misskötsamhet.

Har man bara skyldigheter, eller har man några rättigheter också?
– Ja, de är ganska många faktiskt. Rättigheten att få lön för utfört arbete, att få betald semester, god arbetsmiljö, tillgång till lokaler och utrustning, att på ett respektfullt sätt uttrycka sin mening, frihet att forska på vad man vill och på det sätt man själv ser passar bäst. Sen finns det förmåner som följer med till exempel friskvårdsbidrag, ersättning för läkemedel och sjukvårdsbesök med mera, säger Lena Lindell. 

– Till syvende och sist handlar det om allmänhetens förtroende för Lunds universitet som myndighet och våra anställda. Och att vi är en attraktiv arbetsplats för våra medarbetare och kan fullgöra våra uppdrag inom forskning och utbildning. Lunds universitet ska vara det självklara valet!

Workshop för chefer – hantera och förebygga misskötsamhet

Lena Lindell och Anna Leo. Foto.
Lena Lindell och Anna Leo från sektionen HR håller i workshopen.

När: Klockan 9-12 den 12 april
Var: Belfragesalen, BMC

Anmäl dig senast den 4 april.

Anmäl dig här

Kursen ges på svenska och det krävs minst sex deltagare för att den ska genomföras. Antalet platser är dock begränsat så anmäl dig redan i dag.

Mer om kursen i Kompetensportalen

Frågor?
Kontakta Mikael Rydahl, mikael [dot] rydahl [at] med [dot] lu [dot] se

Misskötsamhet kan vara

mindre allvarlig, men blir ett problem när det upprepas, till exempel att en medarbetare:

  • konsekvent är sen till viktiga möten
  • inte vill samarbeta med en specifik medarbetare
  • är otrevlig mot medarbetare och/eller studenter (arbetsmiljö)
  • slarvar med vissa arbetsuppgifter 

allvarlig, till exempel att en medarbetare:

  • uteblir från arbetsplatsen utan att meddela giltigt skäl/ uteblir trots uppmaning att infinna sig på arbetsplatsen 
  • vägrar utföra en eller flera arbetsuppgifter som rimligen kan och bör utföras av medarbetaren, utifrån kompetens, arbetskapacitet och sysselsättningsgrad 
  • behandlar andra medarbetare och/eller studenter på ett sätt som kan uppfattas som kränkande eller trakasserande/diskriminerande 
  • gör allvarliga fel i utförandet av viktiga arbetsuppgifter 

särskilt allvarlig, till exempel vid:

  • våld, våldsamt beteende 
  • hot om våld och stöld från eller annan ekonomisk brottslighet mot arbetsgivaren 

ofrivillig och till exempel bero på:

  • sjukdom, psykisk ohälsa eller liknande 
  • bristande rutiner i verksamheten 
  • bristande kompetens hos den enskilde eller i verksamheten orsakad av arbetsgivaren, till exempel genom av arbetsgivaren förändrat arbetsinnehåll 

Läs mer om misskötsamhet på HR-webben