Bästa fakulteten – ett brev från vår nya dekan

Porträtt på dekan Maria Björkqvist
Dekan Maria Björkqvist. Foto: Agata Garpenlind

Bästa fakulteten,

Ja, var ska jag börja? Det känns omtumlande, hedrande och spännande att få vara ny på jobbet. Just nu skulle det kunna sammanfattas med att det nya kontoret fortfarande är ganska tomt, medan kalendern har hunnit bli full.

Det blir ett spännande år och det känns verkligen inspirerande och roligt att nu få arbeta med en ny ledningsgrupp och få arbeta nära våra institutioner och prefekter.

Att jag haft möjlighet att leda vår utbildningsorganisation i min tidigare roll som vicedekan och att göra det genom pandemin har gett mig många erfarenheter jag nu tar med mig framåt. Men den viktigaste lärdomen jag tar med mig från min tid i medicinska fakultetens ledning är att detta är ett lagarbete och det är också det som har gjort att jag kände mig trygg med att nu kliva på uppdraget som dekan – jag är inte ensam utan jag är en del av ett starkt lag.

Vi kommer nu under våren lägga tid på att försöka lära känna vår breda verksamhet och vi hoppas få möjlighet att besöka alla våra institutioner. Detta hoppas vi skapar förutsättningar för en av vår mandatperiods viktiga frågor – att alla medarbetare ska känna sig delaktiga och vara stolta över att vara en del av vår fakultet.

Det ligger nu mycket arbete framför oss och vi kommer delvis arbeta på nya sätt framåt.

Vicedekaners ansvarsområden har varierat över tid och speglar i viss mån de viktiga frågor som ligger framför oss. Därför ser ansvarsområden denna mandatperiod inte ut som föregående. Vi påverkas av omvärlden och av det omgivande samhället och nu finns det en vicedekan med fokus på säkerhet och beredskap – vilket är viktiga frågor för oss att arbeta med.

Vi, i likhet med andra delar av universitetet, påverkas av höga lokalkostnader. Då vi samtidigt har tomma lokaler ser vi att behöver fokusera på hur vi bäst nyttjar våra lokaler framgent. Detta gör att vi nu har en vicedekan med ansvar för campusutveckling.

Arbetsmiljö, hållbarhet och etik är prioriterade frågor och frågor som vi alla i våra olika roller på fakulteten har ett ansvar för, arbetar med och förhåller oss till. Dessa frågor har vi nu valt att organisera på ett nytt sätt och de speglas inte i vicedekaners enskilda ansvarsområden.

Vi i ledningsgruppen kommer ha olika ansvarsområden, men vi kommer i många frågor arbeta nära tillsammans. Kärnverksamheten, utbildning och forskning av högsta kvalitet, kommer vara allas fokus och det kommer bli ett viktigt arbete att skapa en tydlig forskningsstrategi i nära samspel med sjukvården och våra infrastrukturer. Detta arbete kommer vi att påbörja senare i vår.

Det svåra, viktiga och utmanande arbetet med att få en långsiktigt hållbar fakultetsekonomi kommer också detta ha vårt gemensamma fokus.

Vi vet alla att vi befinner oss i en orolig och ekonomiskt utmanande tid, men i utmanande tider går det också att hitta möjligheter och nya vägar framåt. Jag ser ljust på framtiden.

Med bästa hälsningar

PS. Just nu är det vinter, men det blir vår! DS