Lundamodellen (Cochrane) sätter LU på världskartan

Sverige på världskartan. Illustration.
Foto: Ruslan Maiborodin/iStock

Lunds universitet var först i världen med att använda Cochrane Interactive Learning-modulerna till alla läkarstudenter, och först i världen med att fritt tillhandahålla Cochrane-verktyg för att genomföra systematiska översikter. Detta har internationellt kommit att kallas för ”Lundamodellen” och är ett nära samarbete mellan Cochrane Sweden och fakultetens Bibliotek och IKT-avdelning.
– Både i Sverige och utomlands associeras nu Cochrane Sverige med Lunds universitet, säger Matteo Bruschettini.

Matteo Bruschettini, docent i pediatrik, är den som under 2023 publicerat flest Cochrane-översikter i världen, hela 17 stycken.

Vilken av dina översiktsartiklar är viktigast, tycker du?
– Det är ett svårt val eftersom vi gjort översikter om många högaktuella ämnen, men kanske den om koffein och andra metylxantiner hos förtidigt födda barn. Jag fick i uppdrag av Världshälsoorganisationen (WHO) att genomföra denna granskning som grund för deras internationella rekommendationer. Rekommendationerna kommer att påverka miljontals för tidigt födda barn i många länder, inklusive Sverige förstås. Nu planerar vi att ta fram rekommendationer även för Sverige, säger Matteo Bruschettini.

Vad har du för planer för 2024?
Även 2024 kommer att bli ett fantastiskt år, säger han och nämner följande:

• vi har fått finansiering för att genomföra evidenssyntes om post-covid hos barn och ungdomar, i samarbete med Cochrane Canada;
  • vi ska arbeta med en systematisk översikt om sambandet mellan födelsevikt och diabetes 2, finansierad av Vetenskapsrådet (huvudsökande: professor Peter Nilsson);
  • vi kommer att hålla kurser och workshops om Cochrane-metodik, i Lund och andra svenska universitet;
  • vi kommer att publicera ett stort antal Cochrane-översikter,
  • vi publicerar en rapport om rapporteringen av kliniska läkemedelsprövningar i de nordiska länderna,
  • mer än 10 utländska forskare kommer att ansluter sig till vårt arbete, som vi har gjort under de senaste åren (se Cochrane Sveriges hemsida).

Fakta om Cochrane

Cochrane är ett globalt, oberoende, ickevinstdrivande nätverk av forskare, vårdpersonal, patienter och beslutsfattare som samlar översiktsartiklar om evidensbaserad forskning i ett bibliotek. Syftet är att öka kunskapen och underlätta beslut och val av behandling inom hälso- och sjukvården – eller för var och en som är intresserad.

Cochrane Sverige startade 2017 med stöd Lunds universitet och Region Skåne.

Vill du veta mer om Cochrane eller dess metodik? Se Cochrane Sveriges hemsida

Matteo Bruschettini. Foto.