Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

ETP-utmärkelse: ”Jag njuter när studenterna vågar ifrågasätta dåligt underbyggda sanningar”

Olof Sandgren och Pia Hovbrandt tilldelas utmärkelsen Excellent Teaching Practitioner av Kristina Åkesson. Foto: Johanna Erlandson
Olof Sandgren och Pia Hovbrandt tilldelas utmärkelsen Excellent Teaching Practitioner av Kristina Åkesson. Foto: Johanna Erlandson

Pia Hovbrandt och Olof Sandgren har tilldelats titeln Excellent Teaching Practitioner (ETP) och antagits till fakultetens pedagogiska akademi. Båda är mycket hedrade över utnämningen och vill bidra till den pedagogiska utvecklingen på fakulteten.

Varför är det roligt att undervisa?
– Ingen annanstans än på logopedprogrammet kan jag träffa studenter som är lika intresserade av mitt ämne som jag själv är. Jag tycker om kontinuiteten, att kunna följa studenterna under fyra år och se hur vi tillsammans utvecklas. När jag undervisar om min egen forskning får jag genom studenterna ett omedelbart kvitto på om det jag tänker på är begripligt och relevant för andra. Jag njuter också när jag får höra att min och mina kollegers undervisning har gjort att studenterna vågar ifrågasätta dåligt underbyggda sanningar i kliniken och skolan, säger Olof Sandgren.  

– Det är roligt att möta studenterna och att följa deras utveckling. Det är en stimulerande utmaning att medverka till att studenterna får en både djup och bred förberedelse för ett kommande yrkesliv. Ett yrkesliv som i allt högre grad innebär anställning och uppdrag utanför traditionell hälso- och sjukvård. Det är viktigt att ha ett omvärldsperspektiv och följa med i utvecklingen av både pedagogik och vårt ämne arbetsterapi/aktivitetsvetenskap, säger Pia Hovbrandt

Hur blir man en bra lärare?
Genom att vara reflekterande över de undervisningsmetoder och lärandemoment vi använder. Att lyssna och samtala med studenterna och vara beredd på att göra förändringar för att möta studenternas olika behov. Det är så klart otroligt viktigt att ha en pågående pedagogisk diskussion bland lärarna om behovet av kunskap som studenterna behöver för att möta framtidens behov av arbetsterapeuter, säger Pia Hovbrandt.

– Genom att undervisa tillsammans med andra och vara öppen för feedback. Genom att våga lyssna på studenterna och ta deras åsikter på allvar. Genom att ha höga förväntningar på studenterna och ge dem stödet de behöver för att nå ända fram, säger Olof Sandgren och tillägger:

– Det är intressant att se hur alla misslyckade undervisningsförsök och felprioriteringar jag gjort plötsligt fick mig att se att jag faktiskt har utvecklats sedan jag började undervisa, och att det finns mycket kvar att lära.

Om pedagogisk akademi

ETP - Excellent Teaching Practitioner (Excellent lärare) är en kvalitetsstämpel på din skicklighet som lärare vid Medicinska fakulteten. Som ETP bidrar du dessutom till den pedagogiska utvecklingen inom fakulteten för att uppfylla dess strategier och mål. Du som är lärare med hög grad av pedagogisk skicklighet, bred erfarenhet inom utbildning och stort intresse för pedagogisk utveckling kan ansöka om medlemskap i den Pedagogiska akademin. 

Ansökningar till Pedagogisk akademi tas emot löpande. Granskning av inkomna ansökningar sker en gång per år under sommar och tidig höst. För att vara med i årets granskningsomgång ansök senast 10 maj.

Läs mer om Medicinska fakultetens pedagogiska akademi på Intramed

Om Pia och Olof

Pia Hovbrandt, Universitetsadjunkt vid Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv, Institutionen för hälsovetenskaper:

Länk till Pias profil i forskningsportalen

Olof Sandgren, universitetsadjunkt och docent vid avdelningen för Logopedi, foniatri och audiologi, Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund:

Länk till Olofs profil i forskningsportalen