Varför är det roligt att undervisa?
– Ingen annanstans än på logopedprogrammet kan jag träffa studenter som är lika intresserade av mitt ämne som jag själv är. Jag tycker om kontinuiteten, att kunna följa studenterna under fyra år och se hur vi tillsammans utvecklas. När jag undervisar om min egen forskning får jag genom studenterna ett omedelbart kvitto på om det jag tänker på är begripligt och relevant för andra. Jag njuter också när jag får höra att min och mina kollegers undervisning har gjort att studenterna vågar ifrågasätta dåligt underbyggda sanningar i kliniken och skolan, säger Olof Sandgren.
– Det är roligt att möta studenterna och att följa deras utveckling. Det är en stimulerande utmaning att medverka till att studenterna får en både djup och bred förberedelse för ett kommande yrkesliv. Ett yrkesliv som i allt högre grad innebär anställning och uppdrag utanför traditionell hälso- och sjukvård. Det är viktigt att ha ett omvärldsperspektiv och följa med i utvecklingen av både pedagogik och vårt ämne arbetsterapi/aktivitetsvetenskap, säger Pia Hovbrandt
Hur blir man en bra lärare?
– Genom att vara reflekterande över de undervisningsmetoder och lärandemoment vi använder. Att lyssna och samtala med studenterna och vara beredd på att göra förändringar för att möta studenternas olika behov. Det är så klart otroligt viktigt att ha en pågående pedagogisk diskussion bland lärarna om behovet av kunskap som studenterna behöver för att möta framtidens behov av arbetsterapeuter, säger Pia Hovbrandt.
– Genom att undervisa tillsammans med andra och vara öppen för feedback. Genom att våga lyssna på studenterna och ta deras åsikter på allvar. Genom att ha höga förväntningar på studenterna och ge dem stödet de behöver för att nå ända fram, säger Olof Sandgren och tillägger:
– Det är intressant att se hur alla misslyckade undervisningsförsök och felprioriteringar jag gjort plötsligt fick mig att se att jag faktiskt har utvecklats sedan jag började undervisa, och att det finns mycket kvar att lära.