Viktigt! Så här hanterar du ärenden när Primula ligger nere

Vitgula primulor. Foto.

Under driftstoppet i Primula är det viktigt att alla manuellt dokumenterar de ärenden som man i vanliga fall själv registrerar i Primula, så att uppgifterna ska kunna registreras på rätt sätt i efterhand, när vi åter får tillgång till systemet. Därför har fakultetsledningen kommit fram till att vi på Medicinska fakulteten ska följa den här rutinen så länge stoppet varar.

Senast uppdaterad 1 februari 2024.

Gör så här så länge Primula ligger nere:

Sjuk- och friskanmälan

• Fyll i blanketten Sjukanmälan – manuell mall.
  • Skriv under blanketten och lämna till din chef.
  • Chefen skriver under och behåller en kopia själv, lämnar en kopia till HR och lämnar tillbaka originalet till dig.
  • Observera: För medarbetare som har nått sin 15:e sjukdag efter 20 januari behöver detta anmälas till Statens Servicecenter via deras ärendeportal så att de kan föra uppgifterna vidare till Försäkringskassan. Chefen bevakar när 15:e sjukdag infaller och informerar därefter HR. HR lägger upp ett ärende i portalen. Skriv rubrik: ”Sjukanmälan dag 15” och ange i ärendet medarbetarens namn, personnummer samt första sjukdag.

Semesterärenden

• Stäm av dina önskemål om semester med din chef, och fyll i blanketten Semester – manuell mall.
  • Skriv under blanketten och lämna till din chef.

Ledighetsärenden (t ex studieledighet, föräldraledighet, VAB etc.)

• Stäm av dina önskemål om ledighet med din chef, och fyll i blanketten Ledighet – manuell mall och ange vilken typ av ledighet som avses.
  • Skriv under blanketten och lämna till den på HR som är granskare i Primula.
  • HR skickar sedan blanketten till chefen för godkännande och signering.

Övertid – mertid

• Om du blivit beordrad övertid eller mertid av din chef, fyll i blanketten Övertid-mertid – manuell mall och ange vilken typ av ersättning som önskas (t.ex. övertid pengar, övertid tid).
  • HR skickar sedan blanketten till chefen för godkännande/avslag och signering.
  • Observera att övertid och mertid ska vara beordrat i förväg av ansvarig chef.

Egen uppsägning

• Tala med din chef om att du önskar säga upp dig och stäm av sista anställningsdag och fyll i blanketten Egen uppsägning – manuell mall och ange vilken grund för uppsägning som avses (t.ex. annan anställning).
  • Skriv under blanketten och lämna till den på HR som är granskare i Primula.
  • HR skickar sedan blanketten till din chef för signering.

Beredskap

• Om du har haft beredskap, fyll i blanketten Beredskap – manuell mall.

OB-tillägg

• Om du arbetat obekväm arbetstid, fyll i blanketten OB-tillägg – manuell mall och ange vilken typ av ersättning som önskas (t.ex. OB vardag kväll, OB helg natt).
  • HR skickar sedan blanketten till chefen för godkännande/avslag och signering.
  • Observera att Ob-ersättning utbetalas för ordinarie arbetstid som enligt schema fullgörs på kvällar, helger och nätter. Ob-ersättningen kan inte kombineras med övertid och utbetalas inte heller för tid som ligger inom flexramen men utanför den ordinarie arbetstiden.