5 skäl att som forskare publicera på The Conversation & workshoppar (9/4 & 2/5)

Man och mikrofon. Foto.

Den internationella nyhetsplattformen The Conversation är ett alternativt sätt för forskare att att nå ut i media. Vi berättar hur.

The Conversation är en politiskt obunden, icke vinstdrivande internationell nyhetssajt med läsarsiffror i nivå med The Guardian och The New York Times (140 miljoner läsningar 2022). Lunds universitet är medlem i plattformen, vilket ger forskare här en chans att interagera med omvärlden och andra nyhetsmedier genom The Conversation. Artiklar som publiceras skrivs av forskare som i processen får stöd av erfarna journalister och redaktörer.

Tove Smeds vid kommunikationsavdelningen på Medfak är fakultetens kontaktperson för frågor om The Conversation. Här listar hon fem skäl till varför man som forskare bör ägna tid åt att publicera på The Conversation, tipsar om hur artikeln ska skrivas och hur man går tillväga, steg för steg.

Varför ska jag som forskare publicera på The Conversation?

• Chans till synlighet för din forskning för en stor internationell publik; allt från den breda allmänheten till beslutsfattare och andra forskare.
  • Möjlighet till oväntade samarbeten och nätverkande.
  • Du får hjälp från idé till publicering av en erfaren vetenskapsjournalist/-redaktör: en lärorik process som du kan ha nytta av i andra sammanhang när du vill nå en bredare läsekrets.
  • Tillgång till statistik på hur många som läser och kommenterar, samt var artiklarna återpubliceras. Något du kan ha nytta av i forskningansökningar.
  • Det kostar inget och du har full kontroll över artikeln. Andra medier får inte redigera artikeln vid återpublicering utan måste ta den i sin helhet.

Hur ska artikeln skrivas för att ha mest chans att bli publicerad på plattformen?

• Tänk på att fånga läsarnas uppmärksamhet redan i första meningen!
  • Berätta inte allt, välj en tydlig, intressant, relevant och gärna överraskande nyhetsvinkel.
  • Anknyt till aktuella händelser, koppla forskningen till bredare frågor i samhället, eller besvara en fråga som människor kan tänkas undra över.
  • Men framför allt: vad är det du som forskare “brinner för”? Dela med dig av det och försök göra det relevant för läsarna.

Hur ska jag som forskare gå tillväga, steg för steg,för att bli publicerad?

• Ofta börjar det med att du pitchar en artikelidé utifrån din forskning till The Conversation.
  • Du kan även kommentera en samhällsdebatt som rör ditt fält.
  • Men skriv inte en hel artikel, utan ta reda på om The Conversation är intresserad av idén först. Det handlar om att svara på: Vad är det intressanta för allmänheten? Varför nu? Varför är du rätt person att skriva om detta?
  • Läs artiklar som The Conversation har publicerat inom ditt forskningsområde, det kan ge uppslag.

Andra vägar ut på The Conversation?

– Vi får varje vecka expertförfrågningar, det vill säga The Conversation efterlyser forskare som kan skriva om, eller kommentera, olika ämnen/debatter. Då går det ofta snabbt och kräver ofta respons inom ett par timmar.

Svart-vitt porträtt. Foto.

Kontakta kommunikationsavdelningen om The Conversation

Tove Smeds, kontaktperson för The Conversation, berättar gärna mer om möjligheterna.

Mejla Medfaks kommunikationsavdelning på press [at] med [dot] lu [dot] se (press[at]med[dot]lu[dot]se)

Formulär för artikelidéer

Mer information om The Conversation (på Medarbetarwebben)