Institutionsstyrelsen driver utveckling och granskar ledningen

Agneta Malmgren Fänge, Patrik Midlöv, Anna Rignell-Hydbom, Tomas Deierborg, Mikael Bodelsson och Jan Astermark. Foto.
Alla våra prefekter, från vänster: Agneta Malmgren Fänge (IHV), Patrik Midlöv (IKVM), Anna Rignell-Hydbom (ILM), Tomas Deierborg (EMV), Mikael Bodelsson (IKVL) och Jan Astermark (ITM). Foto: Ingemar Hultquist

Flera av fakultetens institutioner ska i år välja ny styrelse. Det är en lång process som föregås av val till en valberedning och nomineringar av kandidater till styrelsen. Parallellt pågår även processen att utse ny prefekt. Men vad gör styrelsen och varför är det viktigt att delta? Så här säger våra prefekter.

Varför är det viktigt att delta (nominera/rösta/ställa upp för val) i valet till institutionsstyrelsen?

Tomas Deierborg: Vi vill vara så demokratiska och ha så bred förankring som möjligt. Institutionsstyrelsen är med och tar beslut om förändringar på institutionen.

Patrik Midlöv: För öppenhet och att alla ska ha möjlighet att påverka.

Mikael Bodelsson: Vår institution är för närvarande inne i en fas med hög ömsesidig tillit och det mesta flyter på. Men detta kan ändra sig snabbt och då kan institutionsstyrelsens granskning av prefektens arbete bli extra viktigt. En väl sammansatt styrelse kan då göra ett viktigt jobb och det är du som medarbetare som genom att delta i valet ser till att det blir så.

Anna Rignell-Hydbom: Det är viktigt att så många som möjligt får göra sin röst hörd.

Jan Astermark: Eftersom styrelsen har mandat att ta beslut i viktiga frågor som påverkar alla medarbetare inom institutionen är det angeläget att ledamöterna väljs med omsorg och att dessa både känner och vill ta det ansvar om det innebär att sitta i en institutionsstyrelse.

Agneta Malmgren Fänge: För att institutionsstyrelsen representerar dig i viktiga strategiska beslut som rör institutionens verksamhet och därmed dig som medarbetare.

Vilken är institutionsstyrelsens viktigaste uppgift anser du?

Tomas Deierborg: Institutionsstyrelsen är med och tar beslut om förändringar och på institutionen. Och kommer med idéer på hur saker kan förbättras för alla anställda på institutionen.

Patrik Midlöv: Driva och utveckla strategiska frågor samt ha en kontrollfunktion över ledningsgruppen.

Mikael Bodelsson: Som prefekt vet jag att en av styrelsens uppgifter är att granska mina beslut. Är jag som prefekt någon gång osäker – det händer faktiskt ibland – brukar jag tänka ”Kommer jag att kunna försvara det här beslutet inför institutionsstyrelsen?” Vi har på institutionen under senare år försökt att vidga styrelsens arbetsuppgifter till att inte bara granska utan även fatta beslut, inte minst hur institutionens strategiska medel ska användas.

Anna Rignell-Hydbom: Styrelsens viktigaste uppgift i samråd med prefekten är att styra institutionen och att arbeta strategiskt med institutionens framtid och se till institutionens bästa.

Jan Astermark: Säkerställa att verksamheten bedrivs på ett tillförlitligt och korrekt sätt samt aktivt delta i beslut som rör verksamhetens strategi och ekonomi.

Agneta Malmgren Fänge: Att vara ett kritiskt öga och en viktig diskussionspartner till institutionsledningen.

Vad förväntas ledamöterna i styrelsen att göra/bidra med?

Tomas Deierborg: I bästa fall en aktiv styrelse som tar initiativ ger förslag på förbättring/förändring.

Patrik Midlöv: Vara förberedda och inlästa inför möten. Öppet framföra synpunkter som rör framför allt strategiska frågor men även ställa frågor och kräva svar från ledningsgruppen.

Mikael Bodelsson: Säga sitt hjärtas mening. Institutionsledningen försöker vara lyhörd för det som sägs i styrelsen och verka i den anda som då kommer till uttryck. Men då är det viktigt att man som ledamot inte håller igen.

Anna Rignell-Hydbom: Inför styrelsemöte ska ledamöterna ha satt sig in i ärenden som tas upp på agendan detta för att t ex olika problembilder ska kunna diskuteras och välgrundade beslut kan tas.

Jan Astermark: Ledamöterna förväntas komma förberedda till mötet och aktivt medverka i diskussionspunkterna. Därtill i förekommande fall ta upp egna aktuella och relevanta övergripande frågeställningar inom verksamheten.

Agneta Malmgren Fänge: Jag vill att institutionsstyrelsen ifrågasätter och kommer med konstruktiva förslag som leder verksamheten framåt.  Institutionsstyrelsen är ett viktigt bollplank för mig som prefekt.

Så går det till

Allt börjar med att en valberedning väljs vars ordförande leder arbetet. Processerna för att utse ny styrelse, ny prefekt och ställföreträdande prefekt pågår parallellt.

Att välja institutionsstyrelse

1. Kandidater till styrelsen nomineras
  2. Valberedningen tar fram förslag utifrån inkomna nomineringar
  3. Dekanus godkänner förslag till ledamöter efter samråd med valberedningens ordförande