Så hittar du de små och okända finansiärerna: Nätverkande ledde till mångmiljonanslag

Norrsken. Foto.
Norrsken över Lund i maj 2024. Foto: Agata Garpenlind.

Det var under en konferens som Pouya Movahed Rad först hörde talas om den lilla stiftelsen Norrsken Mind.
Tillsammans med kollegor skrev han en ansökan.
Resultatet: 6,7 miljoner på tre år.

Grattis, vad ska du göra för pengarna?
Vi har fått drygt 6,7 miljoner kronor för att genomföra en pilotstudie som undersöker psilocybins potential i behandling av anorexia nervosa hos unga vuxna. Anorexia nervosa är en allvarlig psykiatrisk sjukdom med hög mortalitet och saknar för närvarande godkända farmakologiska behandlingar, säger Pouya Movahed Rad, överläkare vid Skånes universitetssjukhus och verksam vid avdelningen för Psykiatri på Institutionen för kliniska vetenskaper i Lund.

Kontakt med andra forskare
– Stiftelsen Norrsken Mind fick jag höra talas om genom olika källor, främst genom kontakter och nätverkande. Tack vare vår tidigare studie som jämförde substansen ketamin, som delar vissa likheter med klassiska psykedeliska substanser, med elbehandling för svåra depressioner hos ca 200 inlagda patienter (KetECT), har jag kommit i kontakt med forskare som är intresserade av att genomföra studier som kan leda till påtagliga förbättringar i vården.

– Jag minns att jag föreläste bland annat för ett forum i Uppsala om vår studie KetECT och tror att det var där jag först hörde talas om stiftelsen, eller möjligen ännu tidigare. Tillsammans med kollegor, bland annat David Sjöström, ST-läkare från BUP, har vi sedan arbetat på ansökan. Jag tror att vi tilldelades medel troligen för att vi kunde visa att vi de facto kan genomföra större kliniska studier. Vi söker även medel från andra stiftelser för att kunna genomföra vår forskning.

Vad har du för tips till andra forskare om hur man kan hitta lite mer okända eller mindre finansiärer?
Jag skulle själv gärna ta emot tips på hur man säkerställer en stabil och långvarig finansiering, så att man kan ägna sig åt det man är bäst på, nämligen klinisk forskning. Mitt råd är att aktivt nätverka och delta i konferenser och forum, där man kan träffa andra forskare och potentiella finansiärer. Att ha en stark och övertygande projektplan.

Använder du fakultetens Anslagskalendarium när du söker anslag eller stipendier?
Ja, vår fantastiska forskningsadministratör Lisette Jelivi mailar oss med jämna mellanrum.

Pouya Movahed Rad. Foto.

Pouya Movahed Rad, avdelningen för Psykiatri, IKVL. Foto: Pascal Sienaert

Pouya Movahed Rad i Forskningsportalen

Om projektet

En randomiserad kontrollerad studie som inkluderar psykologiskt stöd och två doser av psilocybin. Utvärdering av säkerheten, tolerabiliteten och den initiala effekten av psilocybin jämfört med standardbehandling. Studien innefattar också neuroimaging-tekniker och biologiska markörer för att undersöka de neurobiologiska mekanismerna bakom behandlingseffekterna. Resultaten kommer att bidra till framtida behandlingar och forskning inom området​​.