Utbildningsministern på besök: Attraktiva karriärmöjligheter för yngre forskare väsentligt

Man på podium. Foto.
Utbildningsministern Mats Persson på besök på Medfak. Foto: Anna Hellgren.

Otrygga och otydliga karriärvägar kan göra det akademiska livet till en utmaning för yngre forskare. På detta temat anordnade Future Faculty ett panelsamtal med bland annat utbildningsminister Mats Persson.

Utbildningsminstern talade om vikten av transparenta och tydliga villkor för att göra en akademisk karriär attraktiv för yngre forskare.

– En attraktiv och hållbar forskarkarriär är väsentlig, inte bara för individen, utan även för att Sverige ska fortsätta vara en ledande kunskaps- och forskningsnation, slog utbildningsministern fast.

Nicole van der Burg från National Junior Faculty of Sweden presenterade även en färsk undersökning bland yngre forskare om deras uppfattning om karriärmöjligheter. Budskapet var tydligt: transparenta karriärvägar är välbehövliga för att unga forskare ska stanna i den akademiska världen.

Paneldiskussionen livestreamades och kan ses i efterhand på YouTube!