Infect@LU – för dig som forskar inom infektion, immunitet och mikrobiologi

Kvinna och petriskål. Foto.
Save the date! Den 19 september har Infect @LU en hearing för dig som vill vara med.

Vill du vara med och driva på forskning och utveckling inom infektion, immunitet och mikrobiologi vid Lunds universitet? Anslut dig till Infect@LU och delta i uppstartsmötet den 19 september!

Vår vision

är att vara nationellt ledande:

• inom förståelse av hur infektionssjukdomar fungerar, sprids och dess påverkan på samhället.
  • inom diagnostik och behandling av infektionssjukdomar.
  • inom mikrobiell patogenes, antimikrobiell resistens och alternativa behandlingar av mikrober.

Hej Pontus Nordenfelt, docent i infektionsbiologi och koordinator för satsningen, vad är Infect@LU?

Infect@LU är tänkt att vara en mötesplats för forskare och forskningsnätverk aktiva inom infektion, immunitet och mikrobiologi vid Lunds universitet och verksamheter vid Region Skåne där vi kan träffas och driva utvecklingen framåt inom olika tematiska områden.

Vad ska Infect@LU göra?

Skapa nya interaktionsytor inom särskilda fokusområden, som vi kallar tematiska nätverk, och förbättra möjligheterna att forska, rekrytera personer och translatera fynd till samhället genom att koordinera de resurser som redan finns. Vi vill ge dem som forskar, eller vill forska, inom infektion, immunitet och mikrobiologi ett tydligare sammanhang. Nätverken drivs av forskargruppsledare som träffas regelbundet.

Berätta om hearingen i september. Vad händer då?

Den 19 september kommer vi att ha en hearing på länk. Då vi vill samla så många forskare vid universitetet eller vården som möjligt som är intresserade av Infect@LU:s ämnesområden, så att vi kan etablera de första tematiska nätverken. Vi vill gärna höra vad det finns för åsikter och kunna svara på eventuella frågor.

Vad har ni mer på agendan?

Vi arbetar med att ta fram material som kan vara ett stöd för nätverkens arbete och börjar så smått planeringen för ett första större möte inom Infect@LU någon gång nästa vår.

Tematiska nätverk

Förslag på tematiska nätverksområden:
•    Antimicrobial resistance
•    Drug development and biotechnology
•    Epidemiology and spread of infection
•    Global health
•    Immune response and deficiency
•    Microbial pathogenesis
•    Precision medicine and immunotherapy
•    Respiratory infections
•    Sepsis
•    Vaccines