Mobilitetsstöd att söka från Franska institutet

Vy över Paris hustak. Foto.
Din utsikt snart kanske?

Följande mobilitetsanslag från Franska institutet är just nu öppna för ansökan.

Institut français de Suède (Franska Institutet) har som uppdrag att främja samarbete mellan Sverige och Frankrike bland annat inom området för vetenskapligt och akademiskt samarbete. Som en del av detta organiserar institutet evenemang för att informera om vetenskapliga framsteg, förespråkar forskares och doktoranders mobilitet genom stipendier, hjälper och ger råd till aktörer när de söker efter nya samarbetspartner, organiserar symposier mellan experter på aktuella teman och leder offentliga samtal om samhällsfrågor.

Just nu är följande mobilitetsanslag öppna för ansökan:

• The FINA Prize (French Institute Nordic Award) på temat cirkulär ekonomi i syfte att främja vetenskapligt samarbete mellan Frankrike och de nordiska länderna och att belöna unga forskares framstående arbete inom cirkulär ekonomi.
    Sista ansökningsdag: 20 april 2023.
  • SFVE-A program which aims to promote scientific and academic cooperations between France and Sweden Programmet syftar till att främja vetenskapligt och akademiskt samarbete mellan Frankrike och Sverige genom att ge bidrag till forskare etablerade vid en svensk eller en fransk institution.
    Utlysningen är öppen till slutet av augusti 2023, för mobilitet före den 10 november 2023.
  • Eva de la Gardie mobility. För sjunde året lanserar Franska institutet och Svenska institutet i Paris en utlysning för forskningsresidenset Eva De la Gardie i Paris i november 2023.
    Ansök senast den 28 april.
  • The Sophie Germain mobility. För tredje året lanserar Franska institutet i Sverige och Svenska studenternas hus vid Cité Universitaire de Paris en utlysning för forskningsresidenset Sophie Germain i Paris från 1 juni till 30 juni 2023 (fasta datum).