Så gör du din biobanksansökan

Provröri ställ. Foto.

Region Skånes biobank är en del av Biobank Sverige. 1 juli 2023 trädde den nya biobankslagen i kraft, och i samband med detta uppdaterades rutinerna för hur du ansöker för att få tillgång till biobankens prover.

Planerar du att använda biobanksprover för ditt forskningsprojekt där Lunds universitet är forskningshuvudman krävs ett biobanksavtal med Region Skånes biobank. Ett biobanksavtal mellan Region Skånes biobank och Lunds universitet räknas som ett samarbetsavtal. Biobanksavtalet träder i kraft först efter att din biobanksansökan har skickats in, beviljats och alla parter har skrivit under.

Vem undertecknar min ansökan?

Din ansökan med rätt blankett ska undertecknas av behörig företrädare för forskningshuvudmannen (Lunds universitet). Vid samarbetsavtal gäller delegationsordningen för att underteckna för Lunds universitets part.

Firmatecknare enligt delegationsordningen

För samarbetsavtal som understiger fem miljoner kronor är prefekt firmatecknare, och den som signerar din ansökan. Prefekt ska även godkänna din ansökan om du gör den inom ramen för institutionens verksamhet, oavsett om prefekt är formell firmatecknare eller inte.

Att tänka på: Värdet på varje enskild ansökan bör understiga fem miljoner kronor.

Var hittar jag rätt blanketter?

För att inrätta en provsamling och få tillgång till biobanksprover ansöker du till den regionala biobanken på Biobank Sveriges gemensamma blanketter.

Samtliga blanketter finns på Biobank Sveriges webbplats. Där hittar du även en praktisk blankettväljare som hjälper dig att välja rätt blankett.

Mer information om biobanksansökan och den regionala biobanken på Region Skånes webbplats.