Svärm av sommarjobbare ställer livet tillrätta på Medfak

Grupp av 15 personer på trappa med flyttlådor. Foto.
De 15 är också bra på att jonglera med flyttlådor. Foto: Agata Garpenlind. Redigering: Jonathan Cronqvist.

Man känner igen dem på de svarta universitetströjorna, de 15 sommarjobbarna som nu är på plats på BMC (främst) för att skapa reda efter flyttkarusellerna. På kommandobryggan: Joel Johansson och Zippo Prajz, båda på Medservice.

Det är full rulle med 15 hårt arbetande extrajobbare Medfak runt just nu.
– De arbetar parallellt på HSC samt HUS E, F, H, och I. Just nu möblerar vi upp rum, fördelar köksinventarier, samlar ihop tomma flyttkartonger, städar, kompletterar kontorsrum och hjälper de ordinarie serviceteknikerna med deras arbete, då stor del av vår personal också har semester, berättar Zippo Prajz.

Isak Brandt och Tilde Bjernetun är två av sommarjobbarna.
– Det mesta av arbetet har varit att flytta grejor, så man är igång fysiskt hela tiden och det roligaste är att man alltid jobbar i par eller i grupp, säger Isak.
– Jag har mött en massa trevliga människor bland er personal och har mycket roligt med mina kollegor. I början var det ganska svårt att hitta i de olika husen och vilken hiss eller trappa man var tvungen att ta för att komma rätt, säger Tilde och fortsätter:
– Kroppen har definitivt varit öm och man har varit trött på grund av långa dagar med tufft arbete.
– Ja, lite träningsvärk och gnäll på skoskav har det ju blivit, men det hör till! säger Isak.

Rockaderna går enligt plan.
– Målet är att vi ska bli klara till den fjärde augusti, som är sommarjobbarnas sista dag, säger Joel Johansson.
Och semester?
Joel:
– Den personal från Med-service som främst arbetar med flytten kommer ha fullt upp hela sommaren, men vi kommer försöka ta lite ledigt när tillfälle ges. Vi ser fram emot en avkopplande semester efter invigningen.