STINT Teaching Sabbatical

Nominera till STINT Teaching Sabbatical – intern nomineringsprocess – Deadline: 11 augusti 2024

Om programmet

STINT Teaching Sabbatical är ett program som erbjuder forskare och lärare att tillbringa en hösttermin på ett av STINT:s elva partnerlärosäten i USA, Japan,Singapore och Hongkong. Programmet syftar till att utveckla såväl individer som institutioner. Genom att ge forskare och lärare som brinner förundervisningsfrågor internationella erfarenheter med utgångspunkt i lärarrollen, snarare än i forskarrollen, vill STINT bidra till att högre utbildning förnyas och nya nätverk skapas.

Medicinska fakulteten kan nominera två kandidater till den interna nomineringsprocessen för deltagande i STINT Teaching Sabbatical för 2024

Den nominerade ska vara disputerad, anställd och väl förankrad i verksamheten vid LU.

Mer info om programmet och utlysningen samt rapporter från tidigare stipendiater (STINT Teaching Sabbaticals webbplats)

Bedömningsgrunder, ansökan och intern nomineringsprocess

Bedömningsgrunder

Bedömningen baseras på den sökandes pedagogiska meritförteckning och motivering till utbytet, samt tillstyrkan och motivering av prefekt eller motsvarande.

Den sökandes motivering ska innehålla ett välgrundat pedagogiskt resonemang kring vad man vill uppnå med utbytet.

Det ska även framgå:

• Hur utbytet kommer att bidra till den egna kompetensen och lärargärningen.
  • Hur erfarenheter av utbytet ska leda till utveckling av den egna organisationens pedagogiska verksamhet.
  • Hur utbytet är relevant för, och förankrat i, den egna organisationen.

Ansökningsblankett

Ansökningsblankett TS 2024 (Word, 1 MB)

Skickas till maria [dot] sjostrom [at] med [dot] lu [dot] se senast 11 augusti 2024.

OBS! Det är viktigt att respektera max antal ord i blanketten.

Instruktion till ansökningsblankett

• Institutional contact person - fylls i av prefekt i samråd med kandidatens närmaste chef. Detsamma ska även ta ställning till och bocka för "I hereby guarantee that ..." och "If the nominated candidate is selected". Det är kandidatens institution som bär kostnaderna för försäkring.
  • Candidate contact data - fylls i av kandidaten
  • If three candidates are nominated, one has to be given a reserve status (see the call text). Please check the appropriate box - detta används av LUs centrala förvaltningen och skall därför lämnas tom av kandidaten.
  • In order to facilitate the review process at our partner universities, please state the name/s of department/s at the respective university/college that matches the candidates profile - måste fyllas i.
  • Summary - fylls i av kandidaten
  • Academic background and profile - fylls i av kandidaten
  • Motives and expectations - fylls i av kandidaten
  • Nomination: Why was this candidate nominated? - fylls i av prefekt i samråd med kandidatens närmaste chef.
  • Nomination: Expected institutional impact - fylls i av prefekt i samråd med kandidatens närmaste chef.

Intern nomineringsprocess

Lunds universitets interna nomineringsprocess (Medarbetarwebben)

Vid frågor

Kontakta maria [dot] sjostrom [at] med [dot] lu [dot] se