Nya chefsveterinären: Forskning ska vara etiskt försvarbar och därmed bidra till samhällets acceptans

Porträtt kvinna. Foto.
Vår nya chefsveterinär Rebecca Sandgren. Foto: Agata Garpenlind.

Nya chefsveterinären har landat. Forskning har alltid lockat och nya jobbet innebär att hon får inflytande över strategiska frågor som kräver kloka lösningar. Hon ser fram emot utmaningarna.

Välkommen! Nytt jobb sedan förste oktober, chefsveterinär på Medfak, hur känns det?
– Det känns väldigt spännande eftersom det är ett jobb där jag får vara del i forskningens föränderliga miljö, samt också del av de utmaningar som organisationen utsätts för, inte minst ekonomiska. Jag är efterträdare till en mycket kompetent och erfaren kollega så det känns också som en ära.

Har du hunnit installera dig?
– Nästan. Det är mycket nytt trots att jag har jobbat på universitetet i åtta år med veterinärmedicinska frågor på Centre for Comparative Medicine.

Vad innebär ditt nya jobb?
– I mitt nya jobb är jag den gentemot Jordbruksverket ansvarige veterinären för universitetets djurbaserade forskning, en roll som enligt lag måste finnas. Därmed har jag ett övergripande ansvar för veterinärmedicinska frågor kopplade till universitetets djurbaserade forskning och utbildning. Jag är en gemensam resurs för hela LU även om jag organisatoriskt är placerad vid fakulteten.

Varför hoppar du på detta jobb?
– Under min veterinärutbildning var forskning något som lockade mig och jag valde inriktning biomedicin där jag fick en bra grund i den djurbaserade forskningen. Under min första tid på universitetet, kände jag att det här var rätt miljö för mig. Denna känsla har under mina år här förstärkts och efter noggrant övervägande kände jag att jag var redo för nya utmaningar med chans för personlig utveckling, samtidigt som jag får arbeta med strategiska frågeställningar och ha mycket inflytande i verksamheten.

– Jobbet innebär ett mer övergripande ansvarstagande, omväxlande arbetsuppgifter som varierar i komplexitet, kontakt med nya personer, men även kontakt med personer jag lärt känna i min tidigare tjänst här på universitetet. Jag tror det kan finnas mycket glädje i både arbetsuppgifter och personliga möten som jag har framför mig.

Hur ser din vision ut för ditt arbete?
– Jag ser att jag har mycket att bidra med, både personligt engagemang, kompetens och förmåga att se till helheten. Utifrån min tidigare erfarenhet av djurbaserad forskning ser jag också att det är i samverkan med forskarna och andra lagstiftade funktioner, till exempel föreståndare, som vi kan få en välfungerande djurbaserad forskning där vi som universitet håller oss i framkant och enligt Lunds universitets egen vision kan bedriva forskning i världsklass.

Ge oss lite av dina sammanfattade tankar kring djur i forskningen, och din roll i sammanhanget.
– Djur i forskning fyller fortfarande en viktig roll för bland annat grundforskning, utveckling av medicinska behandlingar och ökad kunskap om sjukdomar. Användning av djur i forskning är även strikt reglerat, där alla försök föregås av etisk prövning. Det är viktigt att vi arbetar aktivt med 3R frågor utifrån våra lokala behov, men även utifrån både nationella och internationella råd. 3R arbete behövs för att nå bästa kvalitet och få pålitliga resultat samtidigt som forskningen ska vara etiskt försvarbar och därmed kan bidra till samhällets acceptans.

– Min roll är att utifrån gällande regelverk vara en resurs för hela universitetet för frågor gällande djurbaserad forskning och i många fall handlar det om att vara en problemlösare för att hitta den bästa lösningen som varken avviker från lagstiftning eller kompromissar djurvälfärd.

Om

Namn: Rebecca Sandgren
Ålder: 38 år
Titel: Chefsveterinär
Professionell bakgrund: Några år på veterinärklinik med både kirurgi och diagnostik, senast åtta år på Center for Comparative Medicine här på universitetet
Husdjur: Inga än, men det finns önskemål hos de två yngsta familjemedlemmarna

... att vara en problemlösare för att hitta den bästa lösningen som varken avviker från lagstiftning eller kompromissar djurvälfärd.