Mitt Medfak: "Jag var väldigt stolt där och då"

Mattias Brattström vid rodret på en båt en fin sommardag. Foto.
Mattias Brattström är chef över fakultetskansliet som bland annat omfattar avdelningar för utbildning, ekonomi, kommunikation, rekrytering, kursadministration och ledningsstöd.

Mattias Brattström har varit chef för fakultetskansliet sedan 2007. Invigningen av Forum Medicum var en höjdpunkt.
– Framförallt var jag väldigt stolt där och då över att få vara en del av Medfak.

Vad har du gjort innan du kom till Medfak?
– Jag är utbildad ekonom/systemvetare på 90-talet. Började på universitetet 1995 och har arbetat på Samfak och Ekonomihögskolan innan Medfak.

Vad är det bästa med att jobba på Medfak?
– Det bästa jag kommer att tänka på är att Medfak verkar ha en särskilt stor dragningskraft på trevliga, roliga, talangfulla och smarta människor, och där alla egenskaper inte sällan ryms i en och samma person. Jag möter dem överallt – på mitt kansli, på möten, i ledningen, på våra institutioner. Överallt möts man av ett fantastiskt stort kunnande paketerat i en trevlig person. Det är väldigt stimulerande att arbeta i en sådan miljö, man blir glad och samtidigt ödmjuk. Att ha anledning till att se upp till kollegor på jobbet tror jag är viktigt, och det finns goda möjligheter till det på Medfak.

Vad är det roligaste du gjort på jobbet (på Medfak)?
– Jag har varit med om mycket roligt på Medfak, men efter att ha funderat lite ligger invigningen av Forum Medicum på topplacering. Det var roligt, men framförallt var jag väldigt stolt där och då över att få vara en del av Medfak. Fakulteten invigde ett häftigt hus på ett väldigt häftigt sätt. Jag deltog inte alls i planeringen, men förstår att det krävdes en del mod att placera en DJ i trappan, allt var mycket lyckat med en stark wow-känsla. Så ett stort tack till alla som bidrog till den upplevelsen!

Namn: Mattias Brattström
Titel: Chef för fakultetskansliet
Ålder: 56 år
Bor: Borgeby
Paradrätt: Raggmunkar (jag är smålänning)
Fritidsintresse: Familj, hus och trädgård. Har (nästan) alltid något husprojekt på gång
Partytrick eller hemlig superkraft: Hm, får höra att jag är rolig utan att jag förstår det själv. Kan tolkas olika, men jag tar det som en komplimang. Har inga problem att bjuda på mig själv

Hjärta. Illustration.

Berätta för oss varför du gillar att jobba på Medfak!

Under vinjetten Mitt Medfak presenterar vi medarbetare som berättar vad de tycker är det bästa och roligaste med att jobba just här.

Vill du vara med och dela dina guldkorn på jobbet? Mejla redaktionen: webbredaktionen [at] med [dot] lu [dot] se (webbredaktionen[at]med[dot]lu[dot]se)
Skriv Mitt Medfak i ämnesraden.