Rapport från fakultetsstyrelsens möte (13 mars 2024)

Medicinska fakultetens logotyp. Illustration.

Medicinska fakultetens styrelse (MFS) har hållit sammanträde.

Dekanen inledde med att kort berätta att en arbetsgrupp nu är på plats för att ta fram förslag på långsiktigt upplägg för djurhusverksamheten. Hon informerade också om den pågående utredningen som görs tillsammans med Region Skåne om fördelning av ALF-projektmedel, om inventeringen av lediga lokaler samt om att årets tjänstedialoger startar i veckan. Därefter följde en presentation av den nuvarande djurhusverksamheten av chefen för CCM Caroline Bäck. Vicedekan David Gisselsson Nord informerade därefter om förslaget till karriärsystem för yngre forskande medarbetare vid Medicinska fakulteten.

Beslut

Beslutsärenden som behandlades rörde utseende av en ledamot och en suppleant i Forskarutbildningsnämnden, en revidering i Vägledning för ansökan om oavlönad docentur vid Medicinska fakulteten, samt en ny hanteringsordning för fakulteten för ansvarsfullt internationellt samarbete.