Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Samarbete i fokus på nya läkarutbildningen

Människor vid runda bord i en lärosal. Foto.
Workshop i teambaserat lärande på Forum Medicum. Foto: Linda Palmqvist

Ett 40-tal läkare från olika specialistområden utbildas nu i teambaserat lärande, TBL, en pedagogik som bättre ska rusta framtidens läkarstudenter för en komplex verklighet.
– Vi jobbar efter en vision om hur sjukvården borde fungera, säger programdirektören Sara Regnér.

Det nya sexåriga läkarprogrammet som startade hösten 2021 har en ny utbildningsplan och nya examensmål. De första studenterna kommer att examineras vårterminen 2027. Enligt de nya målen ska studenterna redan vid examen vara mer självständiga, kritiskt kunna granska information, skriva recept och vårdintyg. De ska därför tränas i att göra prioriteringar, fatta svåra beslut och ställas inför etiska frågeställningar.

– Det är komplexa uppgifter som man inte kan lösa själv och därför behöver man lära sig att reflektera med andra i en grupp där det finns flera experter på plats samtidigt. Det är viktigt att studenterna tidigt lär sig det här arbetssättet, säger programdirektör Sara Regnér.

Tar fram läromaterial

För att kunna undervisa i enlighet med den nya pedagogiken träffas lärarna som ska undervisa på termin 11 och 12 regelbundet för att diskutera metoden i workshopar och digitala möten. De håller även på att ta fram läromaterialet tillsammans. Utöver de klassiska specialiteterna ingår också programövergripande delteman som till exempel jämlik vård, global hälsa, patientsäkerhet och våld i nära relationer. Flera ämnes- och temaexperter samarbetar tillsammans med det gemensamma läromaterialet.

– Syftet är att skapa samsyn mellan lärarna så att de undervisar på samma sätt, men inte samma saker, och att svårighetsgraden ökar mellan terminerna, säger Veronica Milos Nymberg, allmänläkare och kursansvarig på T11 idag, leder gruppsamarbetet tillsammans med Sara Regnér.

Kurs hos MedCUL

Inspirationen till pedagogiken kommer från USA och University of Oklahoma. Skaparen av TBL, Larry Michelsen besökte fakulteten i samband med öppnandet av Forum Medicum och ambitionen är att kursen ska ingå i  fakultetens centrum för undervisande och lärandes, MedCUL, pedagogiska kursutbud framöver.

– Läraktiviteten har länge använts på biomedicinarprogrammen men intresset för TBL har ökat sedan flytten till Forum Medicum med salar som är designade för detta, säger Magnus Hillman, föreståndare på MedCUL.

Fakta

Den nya sexåriga läkarutbildningen ersätter dagens läkarprogram. Samtidigt försvinner den nuvarande AT-tjänstgöringen. Studenterna kommer att kunna ansöka om läkarlegitimation direkt efter examen. För att utbilda sig till specialist krävs dock först en ny form av bastjänstgöring.