Vi är Medicinska fakultetens nya ledning!

Människor sitter framför ett panoramafönster. Foto.
Medfaks nya ledningsgrupp, från vänster: Jonas Larsson, Eva Ageberg, Karin Jirström, Niklas Nielsen, David Gisselsson Nord, Maria Björkqvist, Thomas Hellmark. Foto: Agata Garpenlind.

Från och med den förste januari 2024 har fakulteten en ny ledning. Här presenterar dekanus och prodekanus sitt team.

"Vi är väldigt glada att nu kunna presentera vår ledningsgrupp och vi ser fram emot att snart få börja arbeta tillsammans. Gemensamt representerar ledningsgruppen stora delar av vår mångsidiga fakultet och vi har med oss olika kompetenser och erfarenheter. Vi känner att vi kommer komplettera varandra väl i arbetet som ligger framför oss. Vi är glada och tacksamma att just Thomas, Eva, Niklas, David och Karin vill jobba med oss i ledningen.

Vi kommer ha olika ansvarsområden, men vi kommer arbeta nära tillsammans för vår fakultets bästa. Kärnverksamheten, utbildning och forskning av högsta kvalitet, kommer vara vårt fokus och vi vill skapa en tydlig forskningsstrategi i nära samspel med sjukvården och våra infrastrukturer. Vi kommer fortsätta det svåra och utmanande arbetet med att få en långsiktigt hållbar fakultetsekonomi och vi vill verka för att alla medarbetare ska känna sig delaktiga och vara stolta över att vara en del av vår fakultet.

En god arbets- och lärandemiljö, hållbarhet och etik, är prioriterade frågor som genomsyrar alla delar av verksamheten och där vi kommer att ta ett gemensamt ansvar."

Maria och Jonas

Detta är Medicinska fakultetens nya ledning:

Maria Björkqvist
Dekan

Jonas Larsson
Prodekan med ansvar för forskning, infrastruktur och rekrytering

Thomas Hellmark
Vicedekan med ansvar för utbildning

Jag ser verkligen fram emot att bli en del av fakultetens nya ledning och, inte minst, att få ansvar för något som jag brinner starkt för: att hjälpa till att göra fakultetens utbildningar ännu bättre. Vi står inför en spännande period med betydande förändringar, med krav på besparingar men också nya möjligheter med moderna undervisningslokaler och digitala verktyg.

Eva Ageberg
Vicedekan med ansvar för forskning, karriär och samverkan

– Spännande och hedrande uppdrag! Jag ser mycket fram emot att arbeta med viktiga frågor för medicinska fakulteten och samarbetet i den nya fakultetsledningen

Karin Jirström
Vicedekan med ansvar för forskarutbildning och campusutveckling

Jag ser fram emot att fortsatt få verka för att vi ska kunna erbjuda en högklassig utbildning av morgondagens forskare. Därtill blir campusutveckling ett viktigt och spännande område att ta sig an.

David Gisselsson Nord
Vicedekan med ansvar för internationalisering, säkerhet och beredskap

– Internationella samarbeten blir allt viktigare för fakulteten, samtidigt som de blir mer utmanande i en politiskt starkt polariserad värld. Vi måste lära oss att kombinera internationell öppenhet med säkerhetstänkande. Att finna en god balans mellan dessa ytterligheter blir ett spännande uppdrag!

Niklas Nielsen
Vicedekan med ansvar för forskning och samspel med sjukvården

Jag blev verkligen överraskad men också väldigt hedrad när jag fick frågan om att ingå i Medicinska fakultetens ledningsgrupp. Det är onekligen med viss bävan och stor ödmjukhet som jag närmar mig detta uppdrag, men jag känner också att det område jag främst skall arbeta med passar mig. Det skall bli roligt att få vara med och fortsätta stärka den kliniska forskningen.